EvenTree lektorka Lucie Budíková Instargam pro začátečníky, Instagram pro pokročilé

Lucie u EvenTree lektoruje kurzy Instagramu pro začátečníky i pokročilé. Jejíma rukama prošla už pěkná řádka podnikatelů, kteří díky ní začali prezentovat anebo zlepšili svou prezentaci na sociálních sítích. Jsme rádi, že vám můžeme přinést povídání s ní a odtajnit nejen její profesní dráhu.


Lucko, hned na úvod, prozradíte, co Vás k učení přivedlo?

Byla to taková postupná cesta. Baví mě online a technologie. Od mala jsem navíc hrála v ochotnickém divadle, a tak si přednášení vyloženě užívám. Moje cesta vedla od organizace technologických akcí při studiu na vysoké škole přes klasickou komunikační agenturou, kde jsem měla na starosti Facebook profil Lentilek, v té době jeden z TOP 5 FMCG Facebooků u nás. A to mě hodně bavilo. Jak komunikace, tak strategie a tvorba obsahu. Jenže jako zaměstnanec si další klienty nevybíráte, tak jsem se v roce 2015 rozhodla postavit na vlastní nohy a více si vybírat. Jak a s kým pracovat a taky kdy. Spolupracovali jsem třeba s Gondíky s.r.o. nebo Hellmann’s, kterým jsme rozjížděli Instagram. V současné době se staráme o Barbie, Hot Wheels a třeba Divadlo v Rytířské.

A proč vlastně mluvím v množném čísle? Z dřívějšího širšího záběru – eventy, LinkedIn, Facebook a Instagram jsem si nakonec vybrala specializaci na Facebook, který mi byl blízký. A Instagram, který mě začal o dost více bavit a viděla jsem v něm potenciál do budoucna. Pokud chcete jít do hloubky, tak je to nutné, jelikož v onlinu se vše rychle mění. U těchto sítí obzvlášť – pravidla, formáty, funkcionalita. Na kurzu se mi třeba stává, že 3 lidi z 5 mají to samé tlačítko jinde anebo ho tam nemají vůbec. Ale je dobré mít širší přehled. Dokážu poradit i s webem, PPC nebo třeba grafikou, protože jdou často ruku v ruce s kampaněmi. Ale pak už na tom spolupracuji s dalšími specialisty na volné noze.

A dalším důvodem k tomu množnému číslu je, že pár měsíců po mé výpovědi z agentury a přechodu na volnou nohu jsem zjistila, že jsem těhotná. Tak jsem do toho pořádně šlápla a založila malou firmou se dvěma zaměstnanci, abych byla zastupitelná a stíhala to. A to mi dalo následně i prostor pro přednášení, školení a konzultování. Jelikož podnikatelé se učí převážně za pochodu a občas se i spálí. Tak ráda pomáhám tomu, aby to měli jednodušší. Zároveň je to pro mě i příjemný „únik“ mezi lidi, protože náš tým pracuje převážně online.


Lucko, krásně jste svou cestu popsala. U EvenTree vedete i kurzy pro úplně začátečníky. Co všechno se na nich účastníci naučí? Pro koho jsou vhodné?

Kurz pro úplné začátečníky je pro lidi, kteří Instagram nemají vůbec osahaný. Které lákal, ale spíš se ho báli. Dost často jsme totiž naráželi na to, že menší podnikatelé nemají rozpočet, aby jim sociální sítě někdo spravoval, ale zároveň se toho sami bojí. V tomto kurzu tedy postupujeme úplně od začátku. Jak založit profil, jaký vybrat název, jak se v aplikaci orientovat, jak tvořit obsah, co jsou # hashtagy a bio apod.


Věnujete se ale i těm pokročilejším na kurzech pro pokročilé. Proč by na ně měli lidé jít?

Tyto kurzy jsou pro uživatele, kteří už s Instagramem umí, ale chtějí ho více nakopnout. Třeba porozumět jeho algoritmům a jít jim naproti, lépe používat # hashtagy, ucelit si strategii a té přizpůsobovat obsah. Plus jsou tam vychytávky pro tvorbu a správu obsahu, hodně ukázek kreativ z praxe a základní informace o tom, jaká se dá dělat na Instagramu placená reklama. Na konci si uživatelé odnáší mustr pro strategii a plán. Po jeho vyplnění mohou odjet na dovolenou a být v klidu. Stačí ho předat kolegovi a Instagram jim poběží dál, jako by ho dělali oni sami. Kolega bude vědět co a jak. A je to i dobrý pomocník pro ně samotné.


Sociální sítě ze dne na den inovují, přidávají nové funkce a možnosti. Prozradíte, co konkrétního přibylo za poslední čtvrtrok na Instagramu?

Na Instagramu je téměř pořád něco nového. V poslední době třeba možnost Chatu ve Stories = Příbězích (najdete pod stickers). Lidé, kteří si vaše Stories prohlédnou, se mohou díky tomu připojit do skupinového chatu. Dále možnost horizontálních videí v IGTV atd. Pokud chcete mít o novinkách přehled, doporučuji sledovat @instagram a @instagramforbusiness na Instagramu. A jestli preferujete informace v češtině, tak novinky z instagramového světa často zmiňuje například @vblahout (pečuje o olympijský tým ČR a Coca Cola CZSK),  @businessgrambykatka, @vyhnankovaeliska nebo třeba @diankaella.


Naťuknete, jaké jsou současné instagramové trendy, když chcete mít úspěšný profil?

V současné době se trendy tak trochu lámou. Dřív to byly i Instagramem protěžované vymazlené a designové fotky. Teď se začíná více sázet na autentičnost a větší přidanou hodnotu obsahu. Třeba se i řeší, zda neschovat počet srdíček, která daný post získal, aby se všichni nehnali jen za tím.

Pořád je ale třeba sledovat, co funguje na vaši cílovou skupinu a kdy je online. Díky tomu máte větší šanci na úspěšný profil z dlouhodobého hlediska, což se dost často podceňuje a jede se v hodně krátkodobých cílech. Když se vám podaří prolnout, co chcete předat a co chtějí vidět a číst vaši sledující, tak máte téměř vyhráno. A tomu můžete jít postupnými krůčky naproti. Jak obsahově, tak i technicky. Aby vás Instagram algoritmus dostal k co nejvíce podobným lidem.


Mají účastníci kurzů možnost konzultovat s Vámi i po jejich skončení?

Určitě ano a je to i dost častý případ. Před kurzem posíláme dotazník, kde se ptáme na jejich profil, cílovku a v čem podnikají nebo co chystají. Díky tomu pak na kurzu dokáži mluvit v konkrétních příkladech přímo pro ně. Ale i když je to menší skupinka, tak nelze jít až tak do hloubky, takže konzultace jsou pak častým následným krokem. Většinou buď co nejdříve po školení, kdy spolu dotáhneme strategii a obsah. Anebo později, když si rozmyslí a osahají to, co se dozvěděli na kurzu. Pak chtějí pomoci s vyhodnocením a následnými kroky.


Povíte nám, co se u vás děje a co chystáte ve svém profesním i osobním životě v budoucnu?

V létě jsme si užili firemní teambuilding třech rodin i s dětmi a bylo to super. Celý rok se všichni setkáváme většinou online a takto máme prostor na vylepšování toho, co nám funguje. A taky na vymýšlení nových formátů. Osobně nám to pak spíná mnohem lépe. Děláme i dětské značky a dětská divadelní představení. Na teambuildingu získáváme zpětnou vazbu přímo od našich dětí a to je dost rychlá a užitečná odezva. J Loni jsme třeba stavěli autodráhu a na angličáka připnuli GoPro kamerku. To bylo radosti! A my z toho měli rovnou skvělé výstupy.

Po létě nás čeká hodně novinek u klientů, které budeme komunikovat. A ani nemrkneme a je tu vánoční sezóna a kampaně. Do budoucna si pohrávám s myšlenkou, zda firmu zvětšovat, prezentovat a shánět nové klienty i zaměstnance. Ale prozatím jsem se rozhodla, že to není potřeba. Nepotřebujeme ani webovky, protože klienti chodí na doporučení. Tak trochu věřím v karmu. Když by to mělo přijít, tak to prostě přijde. A není potřeba se za tím hnát…


Chystáte nějaké novinky ve spolupráci s EvenTree?

Ano. Měli jsme velkou poptávku po reklamě na sociálních sítích. Vypsali jsme tedy kurz Reklama na Facebooku a Instagramu na 15. října, kde to probereme více uceleně a do hloubky. Instagram a Facebook má jeden společný reklamní systém, takže se to dá krásně spojit. I když je každá síť specifická a je potřeba dávat pozor na hodně věcí.


Lucko, moc Vám děkuju za popis vaší profesní cesty. Která, jak je vidět, přináší mnoho užitečného i ostatním. Jsme rádi, že je v EvenTree takový profík, který podnikatele posouvá na poli sociálních sítí a prezentace jejich práce dál. Těšíme se na další vaše kurzy a přejeme vše dobré.

Za EvenTree
Eva Wolf Pechová